RUDOLF- Re-design and utilization of a diesel-converted engine optimized for low fuel consumption
Diarienummer | |
Koordinator | Koenigsegg Automotive AB |
Bidrag från Vinnova | 762 988 kronor |
Projektets löptid | oktober 2022 - augusti 2023 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Vårat syfte och mål har varit att utvärdera våran interna motor som vi val att kalla Tiny Friendly Gigant (TFG) för att användas inom flyg. Detta för att skapa en utökad marknad och exponering för våra prodkters användbarhet. Den här motorn har fria ventiler och kan därmed ge utökade möjligheter tillsammans med en två-takts lösning och diesel förbränning. Som en övergrång tror vi att den här motorn med biodiesel kan vara ett bra alternativ.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har sammanställt en specifikation som kommer ligga till grund för nästa steget i vår interna utveckling. Vi anser att den har potential och att vi kommer kunna dra mycket nytta av den nyvunna kanskapen och de nya sammarbetena.
Upplägg och genomförande
Tillsammans med Lunds tekniska högskola har projektet arbetat med grundmotor konstruktion och förbränningsanalys för att skapa ett två-takts förbränningskoncept samt emissionsberäkningar. Detta för att förstå hur en konstruktions skulle kunna utvecklas. Resultatet bygger på simuleringar och den kompetens som båda projektparterna besitter. Det har varit ett gott sammarbete och bollplank mellan båda prterna under hela projektet.