Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Resilienta och hållbara godstransportsystem i en osäker och föränderlig framtid

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Integrated Transport Research Lab (ITRL)
Bidrag från Vinnova 592 803 kronor
Projektets löptid november 2020 - juni 2021
Status Avslutat
Utlysning FFI - Styrelse initierade projekt och återbetalningar från gamla program
Slutrapport 2020-04439sv.pdf (pdf, 1185 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet var att samla forskare och aktörer från godstransportsystemet för att utifrån COVID-19 pandemin undersöka hur ett mer resilient och hållbart transportsystem kan utformas. Huvudmålet var att öka kunskapen genom att göra en literaturstudie, intervjuer och workshops med aktörer från olika brancher. Ett utmärkande drag för detta projekt är tilllämpning av resilinestänkande genom att använda metoder som Wayfinder på transport- och logistikbranchen.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har levererat en förstudie rapport som i form av en så kallad "causal map" beskriver relationer mellan olika aktörer och ger en översikt av befintliga ramverk för uppnå resiliens inom logistikbranchen. Utöver det har projektet identifierat flera ämnen för fortsatt forskning. Projektets partners var eniga om att dessa frågor är mycket viktiga, men kunde inte enas om en specifik avgränsning för ett fortsättningsprojekt. Det visar på komplexiteten i att designa ett mer resilient och hållbart transportsystem som också klarar framtida stora samhällsförändringar och kriser.

Upplägg och genomförande

Projektet beståd av tre delar: förstudie, intervjuer och workshops. Resultaten från litteraturstudien användes för att formulera intervjufrågorna. Under workshoparna diskuterades reslutaten från både literaturstudien och intervjuer. Vidare höjdes deltagarnas kompentens inom resiliens och system-tänkande genom gästföreläsningar och grupparbete med nya metoder som WayFinder och Isbergmodellen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 december 2021

Diarienummer 2020-04439