Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 19 september kl 16.30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 20 september kl 8.00.

Resenärskampen

Diarienummer
Koordinator IMCG Sweden AB
Bidrag från Vinnova 400 000 kronor
Projektets löptid oktober 2013 - augusti 2014
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

För att Västtrafik och Västra Götalandsregionen ska få fler att åka med kollektivtrafiken ville de hitta tjänster och produkter som ökar resenärsupplevelsen. Via Resenärskampen uppmanades allmänheten att komma in med affärslösningar och idéer, som får fler att vilja åka kollektivt. Målet var att hitta genomförbara idéer som kan användas i behovsägarnas verksamhet. Resenärerna blev själva en aktiv part i att utveckla dagens och framtidens kollektivtrafik. Beslutsfattare, näringsliv, akademi och allmänhet fick en positiv inramning till ämnet kollektivtrafik att samlas kring.

Långsiktiga effekter som förväntas

149 tävlingsbidrag kom in och totalt tävlade 224 personer. Bland bidragen som vann fanns trafiksystem, lojalitetsprogram och olika spelkoncept. Pristagarna belönades med exempelvis affärscoachning och inkubatorprocesser, då en av hörnstenarna i konceptet är att stödja realiseringen av idéerna även efter tävlingsperioden. Förväntan är att ett samarbete förankras och att en eller flera av idéerna förverkligas och används inom regionens kollektivtrafik. En önskad effekt är att Resenärskampen ses som en ny kommunikationsmodell för engagemang, medvetande och utveckling.

Upplägg och genomförande

För att tävla besvarades fem frågor i ett formulär på webben vilket gjorde Resenärskampen lättillgänglig och enkelt paketerad. Vinnande bidrag utsågs främst utifrån realiserbarhet och affärs- och/eller samhällsnytta. Juryn bestod av 26 personer från bla Volvo, X2AB, Kairos Future och Happy Forsman & Bodenfors. För att operativt genomföra projektet skapades grupper med tydliga ansvarsområden så att rätt kompetens från varje aktör kom på rätt ställe. En utmaning är att behålla det stora engagemanget hos aktörerna efter prisutdelningen i steget till förverkligande.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 maj 2017

Diarienummer 2013-04238