Räddningskedjan: Utformning av räddningstjänststrategi baserad på E-fordons riskfaktorer
Diarienummer | |
Koordinator | Autoliv Development Aktiebolag - Autoliv Research |
Bidrag från Vinnova | 4 962 750 kronor |
Projektets löptid | maj 2012 - november 2014 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordons- och trafiksäkerhet 2012-01-13 |
Slutrapport | 2012-00032sv.pdf (pdf, 2263 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att genom omvärldsanalys, provocerande batteriprovning och disseminering av resultat skapa en fördjupad förståelse, hos svensk räddningstjänst, myndighet, universitet och industri, för risker och myter relaterade till e-fordon i trafikskadehändelse. Denna målsättning har uppnåtts genom MSB´s utbildningsprogram där materialet baserats på MSB´s, industrins och universitetets omvärldsanalys av krockmönster, existerande räddningsrutiner, tekniska säkerhetslösningar, och batterikemi, samt partnernas provning, analys och disseminering.
Långsiktiga effekter som förväntas
Industriella och akademiska partners provning och omvärldsanalys har kartlagt risker och myter kring e-fordon i trafikskadehändelsescenarier. Då kunskap från detta projekt sprids genom MSBs utbildningsmaterial till svensk räddningstjänst förväntas detta ge minskade humana förluster avseende allvarliga och kritiska skadefall samt dödsfall till följd av snabbare och mer kunskapsbaserade insatser i linje med Nollvisionen. Därtill har spetskompetens utvecklats hos projektets partners för implementering vid provning, framtida produktutveckling och kunskapsspridning.
Upplägg och genomförande
WP1 (Teknik/Kemi) inriktades på att definiera relevanta batterihaveriscenarier för att sedan, genom förstörande batteriprovning, utforska vilka risker som behöver beaktas och vilka myter som ska elimineras. Resultaten har levererats till MSB för spridning mot samhället vilket implementerades i WP2 (Räddning). MSBs webbaserade utbildning bidrar långsiktigt till detta men också deltaganden på konferenser, seminarier, och mässor såsom FIVE (2014), SKADEPLATS (2014), SKYDD (2014), ESV (2015) och ´SAFER e-fordon i trafikskadehändelse´ (2014) har haft stor betydelse.