Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Quantifying Sensor Surface Contamination for Safe Vehicle Automation

Diarienummer
Koordinator Högskolan i Halmstad - Högskolan i Halmstad Akademin f informationsteknologi
Bidrag från Vinnova 3 450 870 kronor
Projektets löptid november 2023 - november 2025
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2023

Syfte och mål

Det primära syftet med detta forskningsprojekt är att kvantifiera hur föroreningar på sensorytor påverkar signalprestandan hos exteriöra fordonssensorer. Specifika mål är: - Kontrollerade experiment i olika miljöer - Utvärdering av olika sensorer - Framsteg inom Shift-Left-testning - Förståelse för konsekvenser på sensorernas signalprestanda - Förbättring av säkerhet och tillförlitlighet för ADAS och AD

Förväntade effekter och resultat

Sammantaget syftar detta projekt till att avsevärt förbättra funktionaliteten och tillförlitligheten hos AD- och ADAS-system i ett bredare spektrum av miljöförhållanden, vilket leder till en säkrare, mer inkluderande och hållbar vägtransport. Specifika effekter är: - Förbättrad fordonssuppfattning i varierande väder - Grund för att designa mer robusta system - Bättre förståelse för nuvarande uppfattningssystem - Mer hållbara lösningar för sensorrengöring - Minskad miljöpåverkan från olyckor - Ökad nyttjandegrad av fordon - Framsteg inom vetenskaplig forskning

Planerat upplägg och genomförande

Strukturen består av fyra arbetspaket: WP1 (Q1 2024 - Q1 2025): fokuserar på att studera försämring av sensorfunktion p g a föroreningar, i elektromagnetiskt dämpad kammare, samt integrera resultaten med Volvo-fordon. WP2 (Q2 2024 - Q4 2024): syftar till att mäta ytföroreningar i vindtunnlar, och utveckla dynamiska mätstrategier. WP3 (Q1 2025 - Q3 2025): testar sensorer i vindtunnlar, och förbereder för LiDAR-integration. WP4 (Q1, Q3 2024, Q4 2025): innefattar realtidstester av fordon för sensorns prestanda i ogynnsamt väder.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 november 2023

Diarienummer 2023-02609

Statistik för sidan