Project Way of Life
Diarienummer | |
Koordinator | Ekonomiska föreningen för Dream Foundry - Sandviken |
Bidrag från Vinnova | 200 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2014 - augusti 2014 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi har med hjälp av ert bidrag från programmet ´Forska & Väx´ kunnat utföra en etapp i vår planerade förstudie. Vi har skapat en genomförandeplan där teamet begav sig ut för att intervjua bland annat studerande i olika åldrar och att besöka verksamheter för arbetslösa ungdomar runt om i Sverige. Första etappen var att fördjupa oss i marknadsundersökningen. Vi har valt att fokusera på -Om produktens värdeerbjudanden stämmer överens med kundens behov -Att använda sig av ytterligare en plattform på webben -Hur mycket kunden är villig att betala
Långsiktiga effekter som förväntas
Responsen från personerna vi kommit i kontakt med har varit positivt. De tycker att produkten har varit visuellt lockande och funktionellt uppfyller ett behov i jämförelse med konkurrenter. Att använda sig av ytterligare en plattform skulle inte vara ett problem med tanke på att Way of Life tillämpas med andra sociala nätverk som Facebook, Twitter, Instagram med flera. Materialet efter den första etappen har gett oss klarare riktlinjer för hur vi kan finslipa produkten. Den har även gett svar på hur sidan kan inkludera fler branscher.
Upplägg och genomförande
Personer vi har intervjuat är antingen redan etablerade eller på god väg att bli det inom sin bransch. De jobbar exempelvis med olika hjälporganisationer, idrottsmän, entreprenörer, musiker eller inom forskning. En del av det samlade intervjumaterialet blir en inspirationsfilm. Genom filmen väcker vi ett intresse hos allmänheten och ger oss en möjlighet till att själva skapa ett finansiellt utgångsläge för utvecklingen av plattformen. Vi har även skapat en överläggande design på hur prototypen av produkten ska se ut (referens: vårt dokument diarienummer 2014-04975).