Portal för små och stora i livsmedelskedjan
Diarienummer | |
Koordinator | Organic Sweden |
Bidrag från Vinnova | 900 150 kronor |
Projektets löptid | september 2020 - juni 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer i krisens spår |
Ansökningsomgång | Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin |
Viktiga resultat som projektet gav
Eko-Portalen ökar svenska småskaliga livsmedelsproducenters möjlighet att nå ut till nya försäljningskanaler genom att plattformen lyfter fram deras hållbara produkter till inköpare både i Sverige och internationellt. I Eko-Portalen finns redan över 250 produkter. Bredden och utbudet bidrar till ökat intresse hos inköparna enligt projektets mål. Fokuset på ekologiska livsmedel bidrar till hållbar omställning, eftersom den ekologiska produktionen bidrar till minst 8 av FN:s 17 globala hållbarhetsmål.
Långsiktiga effekter som förväntas
Eko-Portalen har ökat de svenska småskaliga livsmedelsproducenternas digitala närvaro och kommer att underlätta inköparnas möjligheter att hitta och köpa in svensk ekologisk mat och dryck. I portalen finns tydliga produktpresentationer och kontaktuppgifter som möjliggör direkt dialog mellan inköpare och producent för att matcha utbud och efterfrågan. Detta kommer att bidra till ökad försäljning, både inom Sverige och internationellt, samt att fler svenska hållbart producerade livsmedel blir tillgängliga för fler konsumenter.
Upplägg och genomförande
Eko-Portalen har utvecklats av Organic Sweden tillsammans med en referensgrupp bestående av både inköpare och småskaliga livsmedelsproducenter med olika typer av produkter från olika delar av landet. Under projektet har vi genomfört ett flertal referensgruppsmöten enligt plan för att fastställa portalens design och funktioner, samt planering inför lanseringen som fokuserar på PR och digital marknadsföring.