Plattform för decentraliserad samverkan mellan detaljhandel och varumärken
Diarienummer | |
Koordinator | Ecommerce Technology Centra Long Island AB |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - oktober 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet ”Plattform för decentraliserad samverkan mellan detaljhandel och varumärken” har syftat till att utveckla testa och utvärdera nya ekosystembaserade affärsmodeller för detaljhandeln, i vilken traditionell fysisk detaljhandel samarbetar digitalt med globala varumärken. En prototypplattform med vilken varumärkens återförsäljare levererar eller tillhandahåller varumärkenas webborder för upphämtning har byggts och utvärderats, med målet att utgöra en grund för en framtida kommersialisering.
Långsiktiga effekter som förväntas
De viktigaste resultaten från projektet ”Plattform för decentraliserad samverkan mellan detaljhandel och varumärken” är att projektet har visat på att en ekosystembaserad affärsmodell för detaljhandeln, i vilken traditionell fysisk detaljhandel samarbetar digitalt med globala varumärken, kan fungera, både tekniskt och kommersiellt. Projektet har utvecklat lärdomar som har stort värde för en framtida kommersialisering.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i form av 10 arbetspaket, syftande till analys och kravställning, utveckling av prototyp och utvärdering av prototypen. Arbetet har varit iterativt, det vill säga insikter och slutsatser från projektets tidiga skeden har utmanats och förfinats baserat på resultat under projektets senare skeden. Några arbetspaket har genomförts på annat sätt än planerat, som en justering för den pågående coronaviruspandemin.