Planering av strategiskt cykelinfrastruktur
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Teknik och Samhälle/Trafik och väg |
Bidrag från Vinnova | 4 909 000 kronor |
Projektets löptid | november 2015 - juni 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte och mål med projektet har varit att utveckla ett verktyg för planering i form av en planeringsmodell samt att utveckla rekommendationer för implementering av strategisk cykelinfrastruktur. Projektet har uppfyllt sitt syfte och verktyget samt rekommendationerna har spridits till användarna via olika kanaler.
Långsiktiga effekter som förväntas
Reultaten av studier i projektet visade att bilnormen fortfarande är stark i Sverige och att detta måste brytas för att utveckla cykling som ett konkurenskraftig transportmedel. Icke desto mindre visade resultaten att många planerare är medveten av vad som krävs för att stärka cykling och det sker också på många håll i Sverige. Effekterna av detta projket kan bidra med att stärka cykling som transportmedel och utveckal en bra planering för strategisk cykelinfrastruktur.
Upplägg och genomförande
Projektet var upplagd i både kvantitativa och kvalitativa studier. Via den kvantitativa studien utvecklades en modell (ett verktyg) för cykelplanering. I de kvalitativa studierna analyserades policydokument från fallstäderna samt genomfördes ett stort antal intervjuer med planerare från städer/kommuner och regioner som är medlemmar i Svenska Cykelstäder. Analysen av de olika studierna ligger till grund för modellen och rekommendationerna som utvecklades i projeket.