Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Planering av strategiskt cykelinfrastruktur

Diarienummer
Koordinator Lunds universitet - Teknik och Samhälle/Trafik och väg
Bidrag från Vinnova 4 909 000 kronor
Projektets löptid november 2015 - juni 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

Syfte och mål med projektet har varit att utveckla ett verktyg för planering i form av en planeringsmodell samt att utveckla rekommendationer för implementering av strategisk cykelinfrastruktur. Projektet har uppfyllt sitt syfte och verktyget samt rekommendationerna har spridits till användarna via olika kanaler.

Resultat och förväntade effekter

Reultaten av studier i projektet visade att bilnormen fortfarande är stark i Sverige och att detta måste brytas för att utveckla cykling som ett konkurenskraftig transportmedel. Icke desto mindre visade resultaten att många planerare är medveten av vad som krävs för att stärka cykling och det sker också på många håll i Sverige. Effekterna av detta projket kan bidra med att stärka cykling som transportmedel och utveckal en bra planering för strategisk cykelinfrastruktur.

Upplägg och genomförande

Projektet var upplagd i både kvantitativa och kvalitativa studier. Via den kvantitativa studien utvecklades en modell (ett verktyg) för cykelplanering. I de kvalitativa studierna analyserades policydokument från fallstäderna samt genomfördes ett stort antal intervjuer med planerare från städer/kommuner och regioner som är medlemmar i Svenska Cykelstäder. Analysen av de olika studierna ligger till grund för modellen och rekommendationerna som utvecklades i projeket.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 september 2020

Diarienummer 2015-03501

Statistik för sidan