Pilotprojekt Tjänstedesign som drivkraft för att öka förädlingsvärde i tillverkande företag.
Diarienummer | |
Koordinator | SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut AB - Energiteknik, Lund |
Bidrag från Vinnova | 290 600 kronor |
Projektets löptid | oktober 2012 - april 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att skapa kunskap om tjänstedesign och metoder/processer för att skapa mervärde för tillverkande företag. Fem företag har adresserats i två seminarier och genom enskilda konsultationer. Från detta har 3 behovsområden lyfts fram. Samtliga med fokus på nya erbjudanden: -Relations- och marknadsbyggande genom design av ett utbildningserbjudande. -Design av ett servicekoncept för att addera värde till befintliga produkter genom service-blueprinting. -Formering av gemensamma erbjudanden till nya marknader genom lead-user studier och kundförståelse.
Långsiktiga effekter som förväntas
Företagen har genom ökad kännedom om tjänstedesign och metoder därför kunna adressera problemställningar som ligger i linje med företagets egen strategi. Detta har, överförväntan, inneburit att man kunnat konkretisera tjänsteutvecklingskoncept och ta dessa vidare i den egna organisationen.
Upplägg och genomförande
Projektet har haft stor fokus på att adressera företagen på ett sätt som är så tids- och kostnadseffektivt som möjligt från deras sida. Upplägget med två seminarietillfällen och mellanliggande arbete har visat sig fungera mycket väl. Detta har inneburit att företagen kunnat fullfölja projektet fullt ut och kunnat koppla det starkt till den egna verksamheten.