Oskyddade trafikanter - Elsparkcykel
Diarienummer | |
Koordinator | AstaZero AB |
Bidrag från Vinnova | 482 622 kronor |
Projektets löptid | oktober 2020 - september 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | FFI - Styrelse initierade projekt och återbetalningar från gamla program |
Slutrapport | 2020-02959sv.pdf (pdf, 939 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med förstudien har varit att undersöka vilka skillnader det finns mellan olika elsparcyklar på marknaden. Förstå hur de används och grovt förstå vilka olyckstyper som sker med denna mikrotransportlösning. Utifrån detta har vi tagit fram ett mjukt provmål som skall kunna användas av fordonsindustrin för att utveckla sina system att kunna detektera och klassificera denna objekttyp som sedan ett antal år tillbaka finns i vår trafikmiljö. Beteenden och olyckstyper är lika cyklisters och därför bör man kunna använda samma provmetoder som tillexempel de som används inom Euro NCAP.
Långsiktiga effekter som förväntas
Ett mjukt provmål för elsparkcykel har utvecklats på prototypnivå som skall kunna användas av fordonsindustrin för att utveckla sina system att kunna detektera och klassificera denna objekttyp som sedan ett antal år tillbaka finns i vår trafikmiljö. Scenariona för elsparcyklister påminner om de för cyklister därför bör man kunna anta att man kan använda sig av samma provmetoder som de mot cyklister som tillexempel de som används inom Euro NCAP.
Upplägg och genomförande
En analys på skillnader mellan olika storlekar av elsparcyklar har genomförts där man konstaterat att det är små skillnader i reflektionsegenskaper på de olika storlekarna. Elsparcyklarna har mätts upp som referens till framtagandet av ett mjukt elsparkcykelmål. Prototypen har mätts upp och konstruktionen har itererats till man nått en lösning med reflektionsegenskaper som är så lik en riktig elsparkcykel som möjligt.