Ökad samverkanskompetens inom universitet och högskolor: Utveckling och test av ett kurskoncept
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds universitet Ekonomihögskolan |
Bidrag från Vinnova | 1 931 607 kronor |
Projektets löptid | mars 2019 - augusti 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var att ta fram och testa ett kurskoncept som syftar till att stärka samverkanskompetensen hos forskare och lärare. Kursen erbjöds vid två tillfällen och genomfördes av 15 forskar/lärare och 6 personer inom samverkansstöd från totalt 12 olika lärosäten. Kursdesign och innehåll samt resultat av erfarenheter från förankring, organisering och genomförande av kursen finns dokumenterade och sprids via kursens hemsida. Detta finns även samlat i en rapport på denna sida.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten pekar på tre viktiga förutsättningar för att utveckla samverkansskicklighet; 1) förståelsen av vetenskapliga tankemodeller, 2) gemensam reflektion tillsammans med individer med skilda erfarenheter, och 3) möjligheten att omvandla kunskap till praktik. Deltagare rapporterar flera konkreta utfall från kursen, så som nya uppdrag och tjänster, stärkt yrkesidentitet samt utveckling av egna utbildningar med utgångspunkt i projektet, varav ett par utbildningar tagit verklig form och en genomförts.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes från mars 2019 till augusti 2021. I ett första steg arbetade vi med kvalitetssäkring och förankring i samråd med två referensgrupper. I det andra steget konkretiserade vi kurskonceptet, bestående av kursplan, schema och kurslitteratur och spred information om kursen för att nå potentiella deltagare. Det tredje steget genomförande vi kursen i två omgångar - hösten 2019 och 2020. I det sista steget har vi analyserat utvecklingsarbetet och genomförandet och spridit resultat.