Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Ökad effektivitet och flexibelt användande av existerande konferensanläggningar i Sverige.

Diarienummer
Koordinator PM Hotell AB - PM & Vänner Hotel
Bidrag från Vinnova 961 954 kronor
Projektets löptid juni 2020 - mars 2021
Status Avslutat
Utlysning Innovationer i krisens spår
Ansökningsomgång Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet och målen med projektet är uppfyllda. Vi har kontinuerligt analyserat nuläget och framtida krav på möten och event för konferensanläggningar. Ett flertal verkliga tester är genomförda med utvärdering. Projektet har inte kunnat kartlägga att det idag finns några behov utifrån ett beredskapsperspektiv. Vi har genom projektet provat tekniska lösningar och sett behov av kompetensutveckling av befintlig personal. Nya erbjudanden och paketering av tjänster är viktigt för att förenkla processen både för kund och leverantörer.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultatet av projektet är att det har skapats ett nätverk av olika aktörer för att lösa olika uppgifter som t ex digitala möten, video, bildredigering, live stream etc. Kompetensutveckling kommer att bli en kärnfråga för att överleva - det kommer troligen att bli färre rent fysiska möten framöver och de som kan anordna både fysiskt och digitalt (hybrid) kommer att ha goda förustättningar till överlevnad. För det krävs vidareutbildning av befintlig personal. Projektet har även fått vidare spridning till andra branscher och utvecklat företag utanför den egna branschen.

Upplägg och genomförande

Aktivitet 1: Kartläggningsfas Aktivitet 2: Genomförande av piloter Aktivitet 3: Summering och spridning av resultatet Kartläggningsfasen har genomförts och skapat en god bild över hur behovet ser ut. Eftersom förutsättningarna har ändrats i snabb tack så har vi fortsatt med kartläggningen under hela projektet. 17 olika pilottester är genomförda under projektet. Pga fortsatta restriktioner har en del aktiviteter förskjutits och genomförts i delvis annan form under Q1 2021. Spridningen av resultatet har skett digitalt och via telefon.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 maj 2021

Diarienummer 2020-02739