Off-peak citydistribution, Tillägssansökan
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Integrated Transport Research Lab, MMK |
Bidrag från Vinnova | 740 681 kronor |
Projektets löptid | augusti 2015 - december 2016 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2015-02338sv.pdf (pdf, 253 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projekten Off-peak citylogistics, etapp 1 samt tilläggsprojekt, syftade tillsammans till att undersöka de effekter som kan uppnås genom att flytta transporter till nattetid då godstransporter normalt är förbjudna i Stockholms innerstad, samt att ta fram ett första förslag på regelverk som kan användas för en bredare etablering. Dessa syften har uppnåtts i projektet. Detta tilläggsprojekt bidrog specifikt med att dels utökta provet från ett till två fordon och dels med att förlänga pilottiden, två faktorer som varit agörande för resultatens kvalitet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Testerna som genomförts och kunskapen som byggt kring dessa, baserade på intervjuer, data-analys och simuleringar, har lett till ökad kunskap om fördelar och nackdelar med off-peak-leveranser. Generellt anses fördelarna överväga nackdelarna, och förväntade effekter är att testerna med nattleveranser successivt utökas, samtidigt som arbetet kommer att fortsätta med olika sätt att hantera nackdelarna, framför allt inom Stockholms stad. För både Volvo och Scania har underlag för produktutveckling skapats, vilket kommer att leda till mer konkurrenskraftiga produkter.
Upplägg och genomförande
Detta projekt har kompletterat (2014-05598) med en off-peak-pilot, och de två projekten har genomförts som ett gemensamt projekt för att maximera resultat och minimera administrativ over head. De två Piloterna har utvärderats från fyra olika perspektiv, av olika forskargrupper: buller, transporteffektivitet, användare & brukare, samt socioekonomiskt. De allra flesta av näringskedjans aktörer har varit involverade i projektet, och det har varit en viktig framgångsfaktor. Även bredden på forskningsperspektiv som varit representerade har varit viktig.