Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Nya förutsättningar för optimerade godstransportlösningar

Diarienummer
Koordinator Volvo Technology AB
Bidrag från Vinnova 5 854 143 kronor
Projektets löptid september 2023 - augusti 2026
Status Pågående
Utlysning Transport- och mobilitetstjänster - FFI
Ansökningsomgång Transport- och mobilitetstjänster - FFI - våren 2023

Syfte och mål

Detta projekt ämnar utforska de nya förutsättningarna för optimerade godstransportlösningar genom att studera samspelet mellan öppna och slutna system inom transportindustrin för att öka förståelsen kring affärsmässiga förutsättningar för effektiva godstransporter. Det innebär frågeställningar både hur olika varianter av transportuppdragsproblemet kan formuleras eller bör modelleras, och när lösningar kräver kontextbaserade kvalitativa svar.

Förväntade effekter och resultat

Transporter har idag börjat ses som tjänst i stället för produkt: ”Transport as a Service” (TaaS) och samtidigt sker utveckling mot elektrifiering av lastbilsflottan. För att TaaS ska vara hållbart måste fordonsflottan och dess uppdrag hanteras effektivt. Kontexten kommer att skilja sig åt mellan kunder, involverade logistikpartners och beroende på vilken typ av gods. Förväntat resultat är affärsmodeller för TaaS och framtidens transport med effektivt resursutnyttjande. Ett minimum av stillastående fordon och maximal fyllnadsgrad är exempel på effektivitet.

Planerat upplägg och genomförande

En stor del av arbetet i projektet förväntas utföras av två industridoktorander. En projektgrupp, bestående av doktoranderna, deras handledare, samt specialister vid företaget, träffas 3-4 gånger per år för att uppdateras om projektets framåtskridande och diskutera såväl specifika forskningsfrågor som generella fortsatta inriktningar. Vetenskapliga publikationer blir en viktigt del för att presentera resultat. Tidsramen är 2023-2026.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 september 2023

Diarienummer 2023-00782

Statistik för sidan