Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

NuMo

Diarienummer
Koordinator Trivector Traffic AB
Bidrag från Vinnova 460 015 kronor
Projektets löptid september 2021 - maj 2022
Status Avslutat
Utlysning Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet
Ansökningsomgång Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor

Viktiga resultat som projektet gav

Målet har varit att undersöka om nudging kan vara ett sätt att öka användandet av delade mobilitetstjänster, specifikt bilpool, som ett sätt att påskynda omställningen till ett transporteffektivt samhälle genom en ökad användning av delningstjänster som bidrar till mer hållbara resebeteenden med minskat privat bilåkande och bilägande. Utifrån den nya kunskapen har målgruppsanpassade nudgar som styr mot en ökad användning av bilpoolstjänster utformats, vilket på sikt kan bidra till utvecklingen av fungerande verktyg som varaktigt förändrar resvanor i en mer hållbar riktning.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har lett till att fördjupa kunskaperna inom nudging för att förstå hur metoden kan användas för att få fler boende att nyttja mobilitetstjänster i högre utsträckning, vilket skapar långsiktigt bättre förutsättningar för alla de satsningar på fastighetsnära mobilitetstjänster som just nu genomförs. Sex nudgar har utformats som bedöms ha en hög genomförandepotential och som löser identifierade beslutssituationer. Nudgarna beskrivs utifrån beteendeinsikt, beslutssituation, behovsägare, samt uppföljning och utvärdering.

Upplägg och genomförande

Boende i två av Riksbyggens bostadsrättsföreningar, Munkebäcksäng och Munkebäckslund i Göteborg, har intervjuats. De två föreningarna valdes ut för att de har tillgång till bilpool vid sitt boende och är ”vanliga” flerbostadshus. Intervjuerna har analyserats enligt Beteenderesan och varit underlag till att utforma nudgar som svarar på idenfierade hinder och beslutssituationer. Nudgarna kan i ett fortsättningsprojekt testas, utvecklas och utvärderas för att bedöma vilka insatser som leder till ökat nyttjande av bilpoolstjänsterna.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 17 juni 2022

Diarienummer 2021-03098