Notysing - interaktivt musiklärande på distans
Diarienummer | |
Koordinator | DOREMIR MUSIC RESEARCH AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | september 2020 - september 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer i krisens spår |
Ansökningsomgång | Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet Notysing - interaktivt musiklärande handlar om att utveckla appen Notysing för musiklärande på distans, har med framgång genomförts i samverkan mellan projektparterna Doremir Music Research och Kungl Musikhögskolan i Stockholm. Appen är idag publik, se www.notysing.com, och används i musikundervisning både i Sverige och utomlands. Bl.a. har kompetenstester utvecklats, med automatisk resultatuppföljning och systemet har testats i musikundervisning, tekniska och pedagogiska lösningar till stöd för elever med särskilda behov mm har utvecklats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Notysing består av en cross-platform app, med digitala resurser i form av webbportal för lärare, som idag finns tillgänglig på svenska och engelska. Appen har testats i relevanta musikpedagogiska sammanhang som redovisats på musikpedagogiska konferenser och appen har rönt internationell uppmärksamhet, bl.a. som finalist i Edtech Awards. Kompetenstester som utvecklats inom projektet har testats i digitala antagningsprov till Kungl Musikhögskolan. Notysing kan bidra till demokratisering av musikalisk litteraticitet och att förändra musikundervisning globalt.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i ett nära samarbete och dialog mellan Kungl Musikhögskolan, under ledning av lektor Anna Backman Bister och Doremir Music Research under ledning av produktchef Johan Ronström. Samordnande ledare för projektet har varit professor Sven Ahlbäck. Arbetet har utgått ifrån behovsspecifikation, teknik och applikation har utvecklats av Doremir Music Research i kontinuerlig dialog med Kungl Musikhögskolan och såväl interna som externa tester har utförts av Kungl Musikhögskolan med stöd av Doremir.