Nordic Changemaker Map
Diarienummer | |
Koordinator | STIFTELSEN REACH FOR CHANGE |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2020 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
The Nordic Changemaker Map ämnade att skapa en MVP kartläggning för att ge en hälsoundersökning av socialt entreprenörskap och social innovation i Norden. Kartläggningen skulle sedan dela upp datan i nätverk, trender, utmaningar och behov för sociala entreprenörer, unga Changemakers samt Changemaker initiativ för att ge en roadmap till framtidens landskap för Changemakers i Norden.
Långsiktiga effekter som förväntas
The Nordic Changemaker Map skapade en MVP för att ge en uppdaterad analys av hälsan i det nordiska landskapets ekosystem för socialt entreprenörskap och social innovation. Mallar skapades för att samla trender, progressioner och samarbeten inom ekosystemet samtidigt som den kunde visualisera resultaten genom att göra kartläggningen online och öppen för allmänheten. Piloten involverade 33 Nordiska Changemakers och ämnar att fortsätta att skala upp och kartlägga landskapet i nästa fas.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i tre steg. 1. Designworkshop: alla partners satte gemensam tidsram, tillvägagångssätt, ansvarsfördelning samt första utkast av enkät. 2. Testningsfas: Utrullning av enkätmall (genom Snowball-metodologi) till 30 nordiska Changemakers inom existerande nätverk. Test av tillvägagångssätt, insamlande av insikter samt finjustering av ramverk. 3. Utveckling av MVP/Prototyp: MVP-prototyp, utkast av digital kartläggning och roadmap som i framtiden kan skalas upp till hela Norden.