Multidisciplinära avancerade beräkningar: Fluiddynamik, Aeroakustik, Strukturdynamik, del 3
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 1 600 000 kronor |
Projektets löptid | december 2024 - september 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Syfte och mål
Syfte är att studera internt vapenschakt (IWB) vid transsonisk strömning och hur dess flexibla struktur interagerar med akustiska fenomen samt hur kavitetens strukturvibrationer ger upphov till internt flygplansbuller. Målet är att skapa en analyskedja som sammanbinder extern strömning med internt buller samt att formulera ”bästa praxis”. Vidare är målet att projektets industridoktorand ska disputera och slutrapportera projektet genom sin avhandling samt i vetenskapliga publikationer.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas resultera i stärkt förmåga att mha beräkningar prediktera externt och internt buller kopplat till IWB vid transsonisk strömning, aeroelastiska strukturdeformationer samt fördjupad förståelse för interaktionen mellan akustik och strukturvibrationer. Förväntade resultat kommer bla att få positiv effekt på utvecklingen av framtida stridsflyg, civila flygplattformar samt derivat därav där multidisciplinär beräkningsteknik kommer att vara av stor vikt.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är en fortsättning på tidigare MultFAS-projekt. Tekniskt baseras projektet på fluid-/strukturinteraktion (FSI), där strömningsfältet simuleras med hybrid RANS-LES metodik, för att skapa en djupare förståelse för interaktionen mellan externaerodynamiken/akustiken, strukturdynamiken och internt buller map kavitetsströmning. Projektets huvudfokus är att slutföra analyser, formulera bästa praxis samt avrapportera dessa i vetenskapliga artiklar och i doktorsavhandling och disputation.