Morgondagens mobilitetshus: systemmodellering och experiment med fokus på tekniska och sociotekniska aspekter
Diarienummer | |
Koordinator | Uppsala universitet - Institutionen för elektroteknik |
Bidrag från Vinnova | 1 800 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - oktober 2022 |
Status | Avslutat |
Slutrapport | 2019-03066.pdf (pdf, 484 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att utveckla lösningar för en laddinfrastruktur av elfordon, samt incitament och strategier riktade mot elbilsägare i syfte att uppnå ökad flexibilitet gällande laddning av elfordon. Målet var att erhålla modellering och experiment, både utifrån tekniska och sociotekniska perspektiv. Projektresultaten ökar kunskap om samspelet mellan energidelsystem i ett smart parkeringshus för att minimera den extra belastningen på det lokala elnätet och sammanställer incitament och preferenser för elbilsladdning bland elbilsägare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet ledde till simuleringsmodeller för peak shaving och energiutjämning, installationen i parkeringshuset av mät- och kommunikationssystem för datainsamlingen och dataanalysen, samt en forskningstvilling på universitetslabbet, utveklingen av en App för smart laddning. Projektet ledde till publikationer i vetenskapliga tidskrifter, nya partnerskap med fordonsindustrin och forskningsinstitut, och ett uppföljningsprojekt. Arbetet påverkar de parkeringshusen som UPAB bygger och erfarenheterna från detta projekt är av värde för andra forskare och studenter.
Upplägg och genomförande
Det 3-åriga projektet genomfördes av UU, STUNS och UPAB i sammarbere med Uppsala Smart Energy Research group. Aktiviteterna är uppdelade i fyra arbetspaket (WP): WP1 projektledning och kommunikation; WP2 modellering av energisystemet; WP3 installation och experiment; WP4 incitamentsmodeller och engagemangsstrategier. Kontinuerlig återkoppling har lämnats under parternas ordinarie möten samt de interna mötena inom och mellan arbetspaket.