Mobility Benefit Districts - New tools for accelerating transitions in the 15min city
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik (SEED) |
Bidrag från Vinnova | 4 532 037 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - december 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Driving Urban Transitions - DUT |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att undersöka om Mobility Benefit Districts (MBD) kan bidra till en omställning mot hållbar mobilitet och levande städer. MBD är ett koncept där intäkter från bilparkeringsavgifter används för att finansiera mobilitetstjänster lokalt. Dessutom är invånare som bor lokalt delaktiga i att välja de mobilitetstjänster som finansieras.
Förväntade effekter och resultat
Projektet ska bygga kunskap om hur MBD kan vara ett verktyg för att skapa bättre städer, med särskilt fokus på hur MBD (i) bidrar till minskat bilägande och bilanvändning samt förbättrad livskvalitet i tätorter, (ii) öka acceptansen för parkeringsavgifter (på gatumark) och (iii) undersöka ev. utmaningar i regelverk för att implementera MBD och hur de kan lösas.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet använder en fallstudiemetod. Projektet börjar med lärande och informationsutbyte, följt av Living Labs (i Wien och Darmstadt) och ett Transfer Lab (i Sundbyberg). Dessa labb används som fallstudier i följande arbetspaket (AP). Frågan om livskvalitet (AP 4), acceptans (AP 5) och governance (AP 6) kommer att studeras i ett labb i varje land, och living lab-strukturen säkerställer att dessa bedömningar är i linje med den lokala planeringskontexten och kulturen.