Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Mobility Benefit Districts - New tools for accelerating transitions in the 15min city

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik (SEED)
Bidrag från Vinnova 4 532 037 kronor
Projektets löptid oktober 2023 - december 2026
Status Pågående
Utlysning Driving Urban Transitions - DUT

Syfte och mål

Syftet med projektet är att undersöka om Mobility Benefit Districts (MBD) kan bidra till en omställning mot hållbar mobilitet och levande städer. MBD är ett koncept där intäkter från bilparkeringsavgifter används för att finansiera mobilitetstjänster lokalt. Dessutom är invånare som bor lokalt delaktiga i att välja de mobilitetstjänster som finansieras.

Förväntade effekter och resultat

Projektet ska bygga kunskap om hur MBD kan vara ett verktyg för att skapa bättre städer, med särskilt fokus på hur MBD (i) bidrar till minskat bilägande och bilanvändning samt förbättrad livskvalitet i tätorter, (ii) öka acceptansen för parkeringsavgifter (på gatumark) och (iii) undersöka ev. utmaningar i regelverk för att implementera MBD och hur de kan lösas.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet använder en fallstudiemetod. Projektet börjar med lärande och informationsutbyte, följt av Living Labs (i Wien och Darmstadt) och ett Transfer Lab (i Sundbyberg). Dessa labb används som fallstudier i följande arbetspaket (AP). Frågan om livskvalitet (AP 4), acceptans (AP 5) och governance (AP 6) kommer att studeras i ett labb i varje land, och living lab-strukturen säkerställer att dessa bedömningar är i linje med den lokala planeringskontexten och kulturen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 november 2023

Diarienummer 2023-02726