Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Minskade trafikstörningar och skador på spår och fordon genom förbättrade regler och rutiner

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Mekanik & Maritima Vetenskap
Bidrag från Vinnova 1 219 400 kronor
Projektets löptid juli 2023 - juni 2026
Status Pågående
Utlysning Innovationer för hållbar mobilitet
Ansökningsomgång Innovationer för hållbar mobilitet - För en klimatneutral framtid - våren 2023

Syfte och mål

Järnvägstransporter måste vara säkra, pålitliga, miljövänliga, (kostnads-)effektiva och i tid. För att stödja detta är projektets syfte 1) förbättrade regler och rutiner föra att undvika trafikstörningar av infrastrukturfel och onödiga tågstopp 2) förbättrade spårunderhållsåtgärder baserat på trafikförhållanden och 3) ökat samarbete mellan infrastrukturägare och operatörer. Grunden är innovativa sätt att relatera uppmätta hjullaster till risk för fel. Detta eliminerar mänskliga faktorn och ger vetenskaplig grund för lagkrav och automatiserad underhållsplanering.

Förväntade effekter och resultat

Effektivare järnväg med ökad livslängd genom underhåll baserat på förbättrade nedbrytningsprognoser Bättre jämställdhet genom effektivare transporter Mindre trafikstörningar av infrastrukturfel och onödiga tågstopp Förbättrade procedurer för att mäta dynamiska hjullaster Förbättrat samarbete mellan infrastrukturförvaltare och operatörer genom tydligare regelverk Minskad miljöpåverkan genom förbättrad livslängd och underhåll av infrastrukturen Resultatimplementering av Trafikverket, operatörer och industri genom nationella kompetenscentret CHARMEC

Planerat upplägg och genomförande

Projektet omfattar 4 arbetspaket WP1 Hjulskadedetektorer - Bedömning av detektorer och aktuell status för övervakning av hjulskador WP2 Simuleringsmodell - Modeller för prediktering av risk för rälsbrott och skador orsakade av orundade hjul WP3 Prediktering av spårskador - Prediktering med fokus på rälssprickor. Ramverk för kategorisering av hjulskador baserat på risk för spårskador. WP4 Reviderade bestämmelser för mer tillförlitliga spårkonstruktioner och implementering - Hur bör underhållsprocedurer och bestämmelser för borttagning av skadade hjul revideras

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 3 oktober 2023

Diarienummer 2023-01218

Statistik för sidan