Miljöeffektiv installationsmetod för element i serietillverkade kompositdetaljer - II
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 324 789 kronor |
Projektets löptid | september 2020 - juli 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovair/SMF |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet för projektet var att validera framtagen installationsmetod för element i kompositdetaljer. Att höja nivån från TRL 4 till TRL 6 samt få fram en mer robust och hållbar lösning innan metoden används för serie- och storskalig produktion. Projektet har valt att gå en bredare väg med större variation i de installerade elementen med avseende på dess form, material och funktion. Önskan var att utveckla installationsmetoden i ett kundverktyg men av många anledningar kunde inte det förverkligas utan provverktyget fick användas enligt projektplanen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har gått en bredare väg med större variation i de installerade elementen. Exempelvis installerades en kulled av plast med bibehållen funktion, i en kompositdetalj, vilket tyder på en fungerande metod med lågt läckage och tillräcklig hög täthet. Trots att massan reducerats till 20 % av befintlig lösning erhölls en tillräckligt hög hållfasthet. Ur korrosionssynpunkt är installationsmetoden att föredra enligt Volvos Accelerated Corrosion Testing, VCS 1027,1449 ACT II. En uppfinningsanmälan har blivit beviljad och eventuellt kommer en patentansökan lämnas in.
Upplägg och genomförande
Projektet försökte följa planen men på grund av epidemin har projektet försenats och behövts förlängas. Flera företag som vi varit i kontakt med har gjort omprioriteringar där forskning och utveckling nedprioriterats. Som en effekt av detta har projektet valt en bredare väg med större variation i de installerade elementen avseende på dess funktion, form och material. Vi har således installerat element med bibehållen funktion som vi inte trodde var möjligt.