Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Mikrovattenjet för jetmotorkomponent i additivt tillverkad flygmotorlegering

Diarienummer
Koordinator Finepart Sweden AB
Bidrag från Vinnova 718 000 kronor
Projektets löptid december 2019 - januari 2022
Status Avslutat
Utlysning Innovair/SMF

Viktiga resultat som projektet gav

För att möjliggöra icke-termisk precisionsskärning av komplexa geometrier har en 5-axlig manipulering av skärsystemet utvecklats och tillhörande mjukvara för programmering och metod för framställning av materialdata har utvärderats. Ytintegritet och geometri för en flygmotorkomponent har analyserats. Även fräsning med mikrovattenstråle har genomförts för materialavverkning. Projektet kan på sikt leda till ekonomiska och kvalitetsmässiga fördelar vid tillverkning av lättviktsprodukter i jetmotorer. En kommersiell produkt baserat på denna utveckling har lanserats.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har visat att mikrovattenskärning med hjälp av femaxlig snittfelskompensering kan nå toleranser som ligger nära de som erhålls vid trådgnistning.Geometriskt sett finns det en god potential att använda mikrovattenskärning istället för trådgnistning till jetmotor komponenter och åtnjuta fördelarna med en icke-termisk bearbetning.

Upplägg och genomförande

I inledande försök med tre-axlig skärning har processfelen kartlagts och en strategi för att kompensera dem har tagits fram. Denna har krävt att skärstrålen kan vinklas vilket inneburit att maskinen behövts kompletteras med en fem-axlig konfiguration. Efter utveckling av en fem-axlig manipulator har skärning kunnat genomföras med snittfelskompensering. För detta har en CAD/CAM-programvara med metodik för att samla kompensationsdata använts med framgång. Snittgeometrin har verifierats och ytintegritet har studerats för en komponent från flygmotor.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 24 februari 2022

Diarienummer 2019-05819