Metod för att integrera sociala värden i beslut om lokalisering av skolor
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 2 455 997 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - februari 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Social hållbarhet |
Ansökningsomgång | Social hållbarhet i den fysiska miljön |
Viktiga resultat som projektet gav
Studien kombinerade kvantitativa och kvalitativa metoder för att analysera högstadieskolors geografiska läge samt utveckla ett verktyg för bedömning av socialt värde. Enkätdata, intervjuer och dokumentanalys gav en mångfacetterad förståelse av social inkludering och tillgänglighet i tre typer av geografiska lägen, liksom utmaningar i kommunal policy och planering. Verktyget kan tillämpas vid beslut om skolplacering, elevfördelning och skolstruktur. Dialoger bidrog till gemensamt lärande.
Långsiktiga effekter som förväntas
– Genom ny kunskap och monetarisering av sociala värden kopplade till skolors läge stärks förutsättningarna för jämlikhet och social inkludering i den kommunala planeringen. – Genom att sociala värden kan integreras inom flera beslutsområden främjas strategiska arbetssätt. – Synergier med andra områden visar potential för bredare tillämpning. – Fortsatt forskning behövs om skollokalisering och sociala värden, vid sidan av policyanalys och metodutveckling.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes av en forskargrupp i samverkan med två kommunala partners och en referensgrupp. Arbetet påverkades av förändringar såsom partnerbyte, politiskt skifte, ledarskapsskiften, nya direktiv, personalomsättning och förändrade demografiska förutsättningar för skolbyggande. En forskare ersattes. Trots detta, och med stöd av förlängd projekttid, kunde testet av verktyget anpassas till nya förutsättningar, och huvuddelen av aktiviteterna genomfördes framgångsrikt.