Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Metod för att integrera sociala värden i beslut om lokalisering av skolor

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 2 455 997 kronor
Projektets löptid november 2021 - februari 2025
Status Avslutat
Utlysning Social hållbarhet
Ansökningsomgång Social hållbarhet i den fysiska miljön

Viktiga resultat som projektet gav

Studien kombinerade kvantitativa och kvalitativa metoder för att analysera högstadieskolors geografiska läge samt utveckla ett verktyg för bedömning av socialt värde. Enkätdata, intervjuer och dokumentanalys gav en mångfacetterad förståelse av social inkludering och tillgänglighet i tre typer av geografiska lägen, liksom utmaningar i kommunal policy och planering. Verktyget kan tillämpas vid beslut om skolplacering, elevfördelning och skolstruktur. Dialoger bidrog till gemensamt lärande.

Långsiktiga effekter som förväntas

– Genom ny kunskap och monetarisering av sociala värden kopplade till skolors läge stärks förutsättningarna för jämlikhet och social inkludering i den kommunala planeringen. – Genom att sociala värden kan integreras inom flera beslutsområden främjas strategiska arbetssätt. – Synergier med andra områden visar potential för bredare tillämpning. – Fortsatt forskning behövs om skollokalisering och sociala värden, vid sidan av policyanalys och metodutveckling.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes av en forskargrupp i samverkan med två kommunala partners och en referensgrupp. Arbetet påverkades av förändringar såsom partnerbyte, politiskt skifte, ledarskapsskiften, nya direktiv, personalomsättning och förändrade demografiska förutsättningar för skolbyggande. En forskare ersattes. Trots detta, och med stöd av förlängd projekttid, kunde testet av verktyget anpassas till nya förutsättningar, och huvuddelen av aktiviteterna genomfördes framgångsrikt.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 14 maj 2025

Diarienummer 2021-02877