Metagovernance för kollektiv mobilitet - behov, möjligheter och begränsningar i Sverige
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f teknik & samhälle |
Bidrag från Vinnova | 2 250 850 kronor |
Projektets löptid | september 2025 - augusti 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Impact Innovation ShiftSweden - Programspecifika insatser |
Ansökningsomgång | Impact innovation: Delta i omställningslabb för framtidens attraktiva och tillgängliga livsmiljöer |
Syfte och mål
Projektets syfte är att vara en katalysator för förändring genom att bidra till att förankra behovet, samt kunskapen om möjligheter och begränsningar med metagovernance för kollektiv mobilitet. Metagovernance handlar om aktörer som tar ett övergripande ansvar för att styra och koordinera samverkan. Vi samlar in och förmedlar kunskap om möjligheter och begränsningar med sådan styrning och föreslår konkreta och genomförbara lösningar för att öka förmågan till metagovernance.
Förväntade effekter och resultat
Projektets viktigaste resultat är att frågan om metagovernance har flyttat sig när projektet är avslutat. Det innebär att behov av, samt möjligheter och begränsningar med metagovernance för kollektiv mobilitet intar en betydande plats i diskussioner mellan beslutsfattare i Sverige. Effekterna av projektet handlar om att synliggöra begränsningar i exempelvis lagstiftning, upphandlingsförfarande, organisationskultur m.m. för att på så sätt vara en katalysator för förändring.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs i samproduktion av ett konsortium bestående av 13 parter, med olika roller och rådighet över olika delar av ekosystemet för kollektiv mobilitet. Centralt för genomförandet är totalt åtta workshops med tjänstepersoner och politiker. Workshoparna fokuserar på olika teman såsom: erfarenheter i Sverige och utomlands, lagstiftning/regelverk, affärsmodeller, organisationskultur, samt mål- och intressekonflikter. Workshoparna identifierar viktiga frågor som undersöks vidare.