Meningsfullt skrivande: Utveckling av universell digital pedagogik och skrivverktyg

Diarienummer 2014-03780
Koordinator Invigos AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid oktober 2014 - juni 2015
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektets syfte är att radikalt förbättra digitala skrivverktyg, skrivpedagogik och skrivkunskaper i skolan, samt i) göra elevernas skrivande roligare, mer lärorikt och meningsfullt, ii) ge bättre stöd till elever med skrivsvårigheter, och iii) omfördela lärarnas tid till en mer inkluderande och individanpassad undervisning. Detta för att få bättre utbildade elever. Projektet är på god väg mot denna målsättning, då det skapat en stark aktörskonstellation, identifierat lösningar med stor potential, samt tagit fram en prototyp.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har uppnått sina resultatmål. Det har samlat behovsägare, entreprenörer, forskare och experter. Gemensamt har vi identifierat viktiga teknikområden, analyserat lösningar med stor potential, och arbetat fram en gedigen utvecklingsplan för framtiden. Parallellt med uppbyggnad av projektets aktörskonstellation och en teknisk förstudie om språkteknologi har Invigos utvecklat och testat en prototyp till ett skrivverktyg.

Upplägg och genomförande

Projektsamarbetet har fungerat utomordentligt väl tack vara att alla aktörer delar projektets vision, och att aktörerna valts ut för att maximera kompletterande kompetenser och minimera intressekonflikter. Styrgruppen bestående av koordinatorn och flera behovsägare har ansvarat för strategi, resursfördelning och antagning av nya projektparter. Genomförda arbetspaket har involverat minst två, och oftast betydligt fler, projektparter.

Externa länkar

Utförligt beskrivning av projektets bakgrund, syfte, FoU-insats, aktörer, målgrupp, projektstyrning, etc.

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.