Mekaniska och termiska egenskaper hos hybrida glas/kolfiberkompositer
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 4 000 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - juni 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Projektet fokuserar på framtagning av experimentella och analytiska metoder för karakterisering av termomekaniskt beteende hos hybrida glas/kolfiberkompositer, samt utveckling av experimentell mätteknik, baserad på integrerade sensorer med kolnanorör (CNT), och dess tillämpning på hybrida kompositer.
Förväntade effekter och resultat
Systematisk karakterisering av materialegenskaperna, strukturbeteendet och utvecklingen av hybridiseringsmetoder förväntas bidra till industrialiseringen av hybrida kompositer och inbäddade sensorer inom flygindustrin och därmed effektivare användning av kompositmaterial.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet består av en experimentell del där provobjekt testas under termiska och mekaniska laster för att karakterisera hybrida kompositers materialegenskaper ur olika aspekter och där mätning med integrerade sensorer görs. Testdatat ligger till grund för utveckling av metoder och modeller för bedömning av hållfastheten. Projektet bedrivs i samarbete mellan Saab, Linköpings universitet och Kungliga Tekniska Högskolan.