Mediebranschen och AI
Diarienummer | |
Koordinator | Lindholmen Science Park AB |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | december 2019 - mars 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var dels att etablera en skarp testperiod för konkurrensneutral utveckling med en långsiktig ambition. Dels, kopplat till den långsiktiga visionen, facilitera samverkan mellan deltagande mediekoncerner och AI Sweden. Bakgrunden var AI:s växande betydelse för utveckling. Syfte och mål har uppfyllts genom att konkurrensneutral samverkan har inletts med ökat utbyte och lärande både inom branschen och i nätverkande med aktörer och kunskapsmiljöer utanför branschen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förväntade resultat var etablering av samverkan ledd av dedikerad projektledning. I detta ingick förstudier och delprojekt, framtagande av dataset för träning av algoritmer, ökad kunskap, spridning av ny kunskap och sonderingar kring internationell samverkan. Projektet har levererat handfasta resultat inom de nämnda områdena: en prototyp för journalistisk research inklusive dataset för träning och ökad medvetenhet om AI. Utbyte med framför allt norska aktörer är på plats.
Upplägg och genomförande
Ledande personer inom mediehusen var A och O för tillkomst och förankring av piloten. En lärdom en bit in i projektet var att konkretion och förankring då istället underlättades av andra nyckelpersoner. Antingen att projektledaren samverkade med medarbetare med uttalat ansvar och mandat för AI-utveckling, eller med medarbetare vars arbetsuppgifter kan underlättas/utvecklas med hjälp av AI. Närmast hela perioden präglades av covid 19-pandemin, vilket påverkade möjligheterna till fysiska samverkansformer.