Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Mediebranschen och AI

Diarienummer
Koordinator Lindholmen Science Park AB
Bidrag från Vinnova 2 000 000 kronor
Projektets löptid december 2019 - mars 2022
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet var dels att etablera en skarp testperiod för konkurrensneutral utveckling med en långsiktig ambition. Dels, kopplat till den långsiktiga visionen, facilitera samverkan mellan deltagande mediekoncerner och AI Sweden. Bakgrunden var AI:s växande betydelse för utveckling. Syfte och mål har uppfyllts genom att konkurrensneutral samverkan har inletts med ökat utbyte och lärande både inom branschen och i nätverkande med aktörer och kunskapsmiljöer utanför branschen.

Långsiktiga effekter som förväntas

Förväntade resultat var etablering av samverkan ledd av dedikerad projektledning. I detta ingick förstudier och delprojekt, framtagande av dataset för träning av algoritmer, ökad kunskap, spridning av ny kunskap och sonderingar kring internationell samverkan. Projektet har levererat handfasta resultat inom de nämnda områdena: en prototyp för journalistisk research inklusive dataset för träning och ökad medvetenhet om AI. Utbyte med framför allt norska aktörer är på plats.

Upplägg och genomförande

Ledande personer inom mediehusen var A och O för tillkomst och förankring av piloten. En lärdom en bit in i projektet var att konkretion och förankring då istället underlättades av andra nyckelpersoner. Antingen att projektledaren samverkade med medarbetare med uttalat ansvar och mandat för AI-utveckling, eller med medarbetare vars arbetsuppgifter kan underlättas/utvecklas med hjälp av AI. Närmast hela perioden präglades av covid 19-pandemin, vilket påverkade möjligheterna till fysiska samverkansformer.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 22 maj 2022

Diarienummer 2019-05787