Managing Additive Manufacturing for Professional Engineers (MAMPE)
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Halmstad - Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 1 798 549 kronor |
Projektets löptid | december 2018 - april 2021 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektet har utvecklat ett modulariserat kurspaket för yrkesverksamma ingenjörer kring additiv tillverkning (AM) på avancerad nivå. Målgruppen är yrkesverksamma ingenjörer som behöver uppdatera sitt tekniska kunnande och sin förståelse för samspelet mellan teknik- och affärsutveckling. Paketet innhåller sex 2,5 hp kurser som helt eller till största del är distansbaserade för att passa yrkesverksamma. Tre är inriktade på lednings- och innovationsfrågor, och tre är inriktade på tekniska frågeställningar. Kurserna är sökbara enligt ordinarie processer.
Resultat och förväntade effekter
Kurserna har modulariserats för att möjliggöra att praktiker kan läsa kurser i valfri takt och ordning. Kurserna är i det närmaste helt distansbaserade genom sitt upplägg kring korta förinspelade föreläsningar, quiz, inlämningar/studentinspelningar. Erfarenheter från programmet bidrar till utveckling av civilingenjör i Maskinteknik, hållbar design och innovation, och masterprogrammet Data analytics and service innovation. Deltagande underlättar för företag att följa med i teknikutveckling, bland annat inom Industri 4.0.
Upplägg och genomförande
Kursinnehållet togs fram tillsammans med behovsägare, som branschföreningen för additiv tillverkning (SVEAT), Civilingenjör 4.0, Högskolepedagogiskt Center (HPC), RISE och Open University. Utvecklingen har skett genom pedagogiskt och innehållsmässigt orienterade workshopar. Deltagande lärare har genomgått distansbaserad utbildning på ett par internationella lärosäten. Kursinnehållet har kvalitetssäkras genom de deltagande lärosätenas (Högskolan i Halmstad, Högskolan Väst) ordinarie kvalitetsprocesser för utbildning.