Magiska köp för en bättre miljö: Augmented Reality ger bättre digital marknadsföring och färre returer i e-handel
Diarienummer | |
Koordinator | Rule Communication - Nordic AB |
Bidrag från Vinnova | 1 082 000 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - juni 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi vill med det här projektet förändra det beteende som vuxit fram under det senaste decenniet tack vare e-handel med fria returer. Detta har gett upphov till resursslöseri i och med onödiga transporter, logistik, paketering, paketering och emballage. Med Augmented Reality (AR) vill vi ge bättre köpunderlag för att minska behovet för kunder att beställa varor som man inte behöver eller väljer att returnera.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har utvecklat ett augmented reality-system som förstärker verkligheten med 3D-grafik som integreras i användarens omgivning. Vårt användarvänliga gränssnitt låter användare ladda upp modeller och bädda in dessa i email. Mottagaren kan sedan interagera med en rik AR-upplevelse såsom att t.ex. placera en soffa i sitt vardagsrum eller visualisera hur en sko passar med andra klädesplagg. Under de genomförda användartesterna såg 90% av respondenterna att vår lösning bidrar till en bättre upplevelse av produkten och de såg många möjligheter med AR i sin marknadsföring.
Upplägg och genomförande
En mobil prototyp togs fram. Sedan genomfördes användartester vilka följdes upp med en enkät och djupintervjuer. Projektet har visat att tillgång på 3D-modeller är viktigt för bred adoption av AR-tekniker, därför har vi även presenterat tre alternativ för att ta fram modeller, med olika kostnad, detalj och engagemang. “Möbler känns extremt kompatibelt med AR och jag tror verkligen att det här är nästa steg”, “Onesize-produkter skulle man kunna sänka returerna på hur mycket som helst, mössor, kepsar, halsdukar etc. Det skulle få ner våra returer” - Growth Manager, J. Lindeberg