Ljud för nudging till hållbara finansiella beslut (SOUNDNUDGE)
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Linköpings universitet Inst f beteendevet & lärande IBL |
Bidrag från Vinnova | 4 995 150 kronor |
Projektets löptid | mars 2022 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Forskning om finansmarknader |
Ansökningsomgång | Forskning om finansmarknader 2022-2024 |
Syfte och mål
Hur kan vi hjälpa konsumenter att fatta hållbara, "gröna" beslut - speciellt med avseende påfinansiella beslut? I detta interdisciplinära projekt med deltagare från psykologi, beteende-ekonomi, kognitionsvetenskap, design, teknikutveckling och finansiella aktörer (banker) undersöks om ljud kan användas som en kanal för att stötta (nudga) hållbara finansiella beslut.
Förväntade effekter och resultat
Verktygen som tas fram i detta projekt kan dels öka förståelse för hurhålllbara finansiella beslut kan stöttas, dels användas för att skapa mer attraktiva upplevelser för bankkunder.
Planerat upplägg och genomförande
I en serie studier kommer olika former av nudges (ljud respektive visuella nudges) implementeras och jämföras med avseende på acceptans och effektivitet - både i kontrollerade experiment och i fältstudier av faktiska bankkunder.