Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Ljud för nudging till hållbara finansiella beslut (SOUNDNUDGE)

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Linköpings universitet Inst f beteendevet & lärande IBL
Bidrag från Vinnova 4 995 150 kronor
Projektets löptid mars 2022 - juni 2025
Status Pågående
Utlysning Forskning om finansmarknader
Ansökningsomgång Forskning om finansmarknader 2022-2024

Syfte och mål

Hur kan vi hjälpa konsumenter att fatta hållbara, "gröna" beslut - speciellt med avseende påfinansiella beslut? I detta interdisciplinära projekt med deltagare från psykologi, beteende-ekonomi, kognitionsvetenskap, design, teknikutveckling och finansiella aktörer (banker) undersöks om ljud kan användas som en kanal för att stötta (nudga) hållbara finansiella beslut.

Förväntade effekter och resultat

Verktygen som tas fram i detta projekt kan dels öka förståelse för hurhålllbara finansiella beslut kan stöttas, dels användas för att skapa mer attraktiva upplevelser för bankkunder.

Planerat upplägg och genomförande

I en serie studier kommer olika former av nudges (ljud respektive visuella nudges) implementeras och jämföras med avseende på acceptans och effektivitet - både i kontrollerade experiment och i fältstudier av faktiska bankkunder.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 december 2024

Diarienummer 2022-00265