Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Levande byar på landsbygden

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI
Bidrag från Vinnova 5 985 197 kronor
Projektets löptid september 2025 - september 2028
Status Pågående
Utlysning Impact Innovation ShiftSweden - Programspecifika insatser
Ansökningsomgång Impact innovation: Delta i omställningslabb för framtidens attraktiva och tillgängliga livsmiljöer

Syfte och mål

Många av Sveriges byar har en trafiklösning som inte motsvarar dagens krav på trafiksäkerhet och aktiv mobilitet. Det finns ett stort behov att se över hur man kan öka den aktiva och säkra mobiliteten för att skapa attraktivare livsmiljöer i byarna. Syftet med projektet är att skapa livsmiljöer som möjliggör levande, trygga och attraktiva byar på landsbygden genom att prioritera aktiv och säker mobilitet framför genomfartstrafik. Projektet har sin geografiska utgångspunkt i Motala kommun.

Förväntade effekter och resultat

Resultatet från projektet är ett förnyat arbetssätt där flera system och strukturer förändras på olika nivåer med en holistisk samsyn. Detta uppnås dels genom att utveckla innovativa arbetssätt för samspel mellan Motala kommun, Trafikverket och Region Östergötland kring både juridiska områden och fysiska åtgärder, dels genom direkt dialog mellan politiken och medborgarna för att därigenom kunna matcha de boendes önskemål med rådande arbetsprocess, budget, och tjänstemännens genomförande.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet utvecklar, testar och utvärderar lösningar som omvandlar trafikmiljön i byarna till en säker och trygg livsmiljö med bättre förutsättningar för en aktiv mobilitet än idag. Förändringen innefattar både definitionen av tättbebyggt område, rätt hastighetsgräns kopplat till byns livsrum samt hur stödjande vägutformning gestaltning och tekniska lösningar kan bidra till större frihet och mobilitet för icke-bilister.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 22 september 2025

Diarienummer 2025-01227