Lättviktskonstruktion av elfordon med friktionssvetsning (EVASTIR)
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan Väst |
Bidrag från Vinnova | 1 795 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - mars 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Hållbar produktion - FFI |
Ansökningsomgång | Hållbar produktion - FFI - 2019-06-11 |
Slutrapport | 2019-03114svensk.pdf (pdf, 1256 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
EVASTIR-projektet har stött den svenska fordonsindustrin med övergången från förbränningsmotor till batteridrivna elfordon, samtidigt som nya hållbara tillverkningsprocesser introducerades. Detta projekt utvecklade en svetsprocess, FSW, för att stödja design och tillverkning av en kostnadseffektiv, skalbar, lätt och krocksäker batterilåda för elfordon. De specifika tekniska målen för detta projekt är att utveckla FSW-procedurer för olika materialfogar av gjutna och extruderade aluminiumlegeringar och för höghastighetssvetsning till 5m/min.
Långsiktiga effekter som förväntas
FSW har visat sig vara en ren, säker, hållbar och pålitlig fogningsprocess, som ger mycket goda svetsegenskaper i aluminiumlegeringar inklusive bladade material som plåt mot gjutgods. Processen har goda förutsättningar för ökat användning inom fordonsindustrin. Introduktion av höghastighets FSW i volymproduktion i Sverige förväntas skala upp och stärka produktionen av lättviktsbatteripaket för elbilar. Den uppnådde svetshastighet över 4 m/min, betyder en effektiv produktivitetsförbättring på 100 % jämfört med nuvarande tillverkningssystem inom bilproduktion.
Upplägg och genomförande
Arbetspaket (WP) 1 utvecklade svetsprocessen för olika legeringar och fogutformningar. WP2 är fokuserat på design av batterilådor. WP3 behandlade produktivitets-, kostnads- och hållbarhetskrav genom att jämföra FSW med andra tillverkningsmetoder som lasersvetsning eller bågsvetsning. WP4 samlade den utvecklade svets- och produktdesignkunskapen till en projektdemonstrator, som visar tillverkningen av en representativ batterilåda med FSW.