Large-eddy simulation i flygapplikationer; väggmodellering, robusthet, noggrannhet och effektivitet
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 7 900 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - juni 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Projektet syftar till att bygga strömningsteknisk simuleringsförmåga med large eddy simulation (LES) för en flygteknisk industriell kontext. Målet är en helhet där noggrannhet, effektivitet och robusthet beaktas. Projektet kommer att studera innovativ väggmodellering bla baserat på metoder för maskininlärning. Metoder för förbättrad numerisk noggrannhet kommer att utforskas med målet att möta industriella krav. Vidare kommer studier att utföras för att exekvera LES på grafikprocessorer (GPU) i syfte att möta industriella mål för effektivitet och kortare ledtider.
Förväntade effekter och resultat
Förväntat resultat från projektet är LES-metodik som möter krav på noggrannhet, effektivitet och robusthet utifrån ett industriellt flygtekniskt perspektiv. Förväntade effekter av projektet är en högre grad av tillämpbarhet av LES-baserade beräkningar för flygtekniska applikationer och därigenom ett bidrag till förmågan att utveckla nästa generations flygande farkoster. Vidare förväntas projektet att bidra till fördjupade nationella och internationella samarbeten samt spridning av kunskap och förmåga genom publikationer, workshops och gränsgångare.
Planerat upplägg och genomförande
Projektets genomförs i tre huvudspår: väggmodellering för LES, numerisk noggrannhet och effektivitet. Det tre spåren använder och utvecklar samma strömningslösare. Spårens förmågeutveckling vävs kontinuerligt samman och utvärderas mha utvalda testfall. Vidare kompletteras de tre spåren med ett arbetspaket kopplat till osäkerhetsuppskattning för LES i syfte att säkerställa konfidens i genomförda simuleringar. Projektet är ett samarbete mellan Saab, Chalmers, KTH och LiU/NSC med en referensgrupp bestående av nationella och internationella väletablerade aktörer.