Konstruktion för Data som en Produkt
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 5 239 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2025 - maj 2029 |
Status | Pågående |
Utlysning | Transport- och mobilitetstjänster - FFI |
Ansökningsomgång | Transport- och mobilitetstjänster - FFI - våren 2025 |
Syfte och mål
DDaaP-projektet syftar till att utveckla ett ramverk för att konstruera fordon med data som en kärnkomponent, vilket möjliggör skalbara, datadrivna tjänster. Dess mål är att integrera datadrivna metoder tidigt i fordonutvecklingen för att öka hållbarhet, effektivitet och konkurrenskraft. Målen inkluderar att samordna hårdvara, mjukvara och datastyrning, minska överdimensionering och stödja en övergång till tjänsteinriktade, hållbara transportsystem genom tvärvetenskapligt samarbete.
Förväntade effekter och resultat
Projektet skall leverera ett ramverk för att integrera data i fordonsutveckling, vilket möjliggör skalbara, datadrivna transporttjänster. Det bidrar till hållbarhet, kostnadseffektivitet och konkurrenskraft genom minskad överdimensionering och bättre innovativ riskbedömning. Målet är en resilient transportindustri som är redo för mjukvarudefinierade fordon och tjänsteintegrerade affärsmodeller som upfyller framtida lagkrav som ELV och REACH.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet använder en tvärvetenskaplig metodik som kombinerar system- och mjukvaruarkitektur med datadriven konstruktion. Initiativet bedrivs genom fyra arbetspaket: projektledning, metodforskning, ramverksutveckling och resultatspridning. Arbetet sker iterativt: behovskartläggning, lösningsutveckling och validering. Fokus är att skapa en metodik för att integrera data i fordonsutveckling. Projektet leds av Volvo med Chalmers och Göteborg Universitet som forskningspartners.