Kommersialisering av Validio ABs mjukvara för storskalig datavalidering - steg 2
Diarienummer | |
Koordinator | Validio AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2021 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Validio bygger en mjukvara som hjälper företag att övervaka och validera data i realtid m.h.a. maskininlärning och statistiska tester, så att data som ska användas för analys och beslutsfattande håller fullgod kvalitet. Projektet syftar till att paketera och kommersialisera produkten, dvs. produktifiering, marknadsföring, och intensifiering av kunddialoger med målsättningen att implementera produkten hos flera betalande kunder (samt evt. anpassa funktionalitet baserat på verifierade kundbehov.). Projektet har resulterat i fler betalade kunder för Validio.
Långsiktiga effekter som förväntas
Ambitionen med projektet var att 1) Anskaffa flera kunder, 2) Utveckling av en första "selfservice-version" av produkten, som kan laddas ned och användas av kunderna själva och 3) Hög igenkänningsfaktor bland (potentiella) kunder avseende Validios mjukvara och värdeerbjudande. Validios satsningar på marknadsföring och försäljning har resulterat i flera nya betalande kunder samt en hög igenkänningsfaktor hos potentiella kunder. Vi har även tagit konkreta steg till att snart lansera vår "self-service" lösning på Cloud Marketplaces.
Upplägg och genomförande
Projektets genomförande har bestått av 3 områden. 1) Marknadsföring och försäljning: Validio har dubblat storleken på det kommersiella teamet och lyckats anskaffa flera betalande kunder. 2) Anpassning av mjukvaran (front-end och backend) utifrån verifierade kundbehov: Validio har anpassat mjukvaran utifrån kundfeedback från nya (och existerande) kunder för att uppnå en ännu bättre product-market fit. 3) Tekniskt sälj: Validios tech team har stöttat det kommersiella teamet i kunddialogerna, något som varit framgångsrikt och resulterat i flera nya kunder.