Klimatsmart Isrekognosering med Drönare - KID
Diarienummer | |
Koordinator | Sjöfartsverket |
Bidrag från Vinnova | 1 525 904 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - september 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Drönare i klimatets tjänst |
Ansökningsomgång | Drönare i klimatets tjänst - hösten 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
I projektet "Klimatsmart Isrekognosering med Drönare - KID" har Sjöfartsverket, Polarforskningssekretariatet och Trafikflyghögskolan vid Lunds Universitet tillsammans utrett och testat hur drönare kan användas för att bedöma isförhållanden, och därigenom undvika rekognoseringsresor, vilket avsevärt kan minska utsläppen av klimatgaser och bidra till omställningen mot ett klimatneutralt samhälle. Användandet av UAS ger också besättningen ett värdefullt verktyg för informationsinhämtning och beslutsfattande.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har konstaterat att det går att flyga UAS från isbrytare för att kontrollera isläget och utrett vilka krav som behöver ställas på sensorer, UAS samt nödvändig utbildning och tillstånd. Praktiska tester har genomförts i Bottenviken och Arktis. I ett scenario med 9 sparade resor i Bottenviken bedöms utsläppen kunna minska med 290 till 460 ton koldioxid per säsong och isbrytare. Vid 20 resor kan mellan 580 och 970 ton koldioxid undvikas. I Arktis bedöms den största vinsten vara potentialen att använda UAS i framtida datainsamling vid forskningsexpeditioner.
Upplägg och genomförande
Projektet KID har genomfört praktiska tester, utbildat UAS-piloter samt gjort en analys av praktiska, tekniska och juridiska hinder samt möjliga vägar framåt. Fem personer från isbrytaren Atle samt Polarforskningssekretariatet har utbildats till UAS piloter vid Lunds Universitets Trafikhögskola. Utbildningen inom Specifik Kategori inkluderade flygning bortom synhåll och i mörker. Efter testerna har besättningen satt upp scenarios för framtida användning som legat till grund för miljöanalysen av möjliga vinster och minskade utsläpp vid operativ användning av UAS ombord.