Jämlik säkerhet för hela populationen av förare av tvåhjuliga motorfordon
Diarienummer | |
Koordinator | Autoliv Development AB |
Bidrag från Vinnova | 3 380 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2025 - mars 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2025 |
Syfte och mål
Motoriserade två- och trehjuliga fordon (PTW) globala antal nästan tredubblades mellan 2011 och 2020. Denna ökning har dock också följts av en 30-procentig ökning av dödsolyckor. Målet med det föreslagna projektet är att utveckla effektiva verktyg och metoder för att möjliggöra analys av PTW-förares skaderisk, samt effektiviteten hos olika skyddsåtgärder. Analysen kommer att kunna ta hänyn till variationer i förarens storlek/kön, sittställning samt PTW-typ.
Förväntade effekter och resultat
Projektets leveranser, inkluderar publikationer, doktorsavhandling och andra spridningsaktiviteter, och bidrar till forskningsfältet PTW-krocksäkerhet. Det branschverktyg för positionering av PTW-HBM som utvecklas inom projektet ingår som en del av licensieringen av BETA CAE:s programvarusvit. Autoliv ska använda de metoder som utvecklas i projektet för att öka sin konkurrenskraft bland leverantörer av säkerhetssystem för PTW-förare. Vi arbetar tillsammans att öka i projektpartnernas kompetens.
Planerat upplägg och genomförande
Nya framsteg, särskilt från det avslutade FFI-projektet (2020-05153), har lagt grunden för detta nästa steg. Valideringen av SAFER HBM för PTW-tillämpningar, i kombination med nya tester inklusive kvinnliga subjekt, ger en unik möjlighet att utvärdera krasch påverkan på olika motocyklister. Genom att omvandla SAFER HBM till att inkludera variationer i kön, kroppslängd och vikt undersöker vi om det nu är möjligt att utveckla skyddssystem som tar hänsyn till en mångfaldig kraschpopulation.