Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Jämlik säkerhet för hela populationen av förare av tvåhjuliga motorfordon

Diarienummer
Koordinator Autoliv Development AB
Bidrag från Vinnova 3 380 000 kronor
Projektets löptid juni 2025 - mars 2027
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2025

Syfte och mål

Motoriserade två- och trehjuliga fordon (PTW) globala antal nästan tredubblades mellan 2011 och 2020. Denna ökning har dock också följts av en 30-procentig ökning av dödsolyckor. Målet med det föreslagna projektet är att utveckla effektiva verktyg och metoder för att möjliggöra analys av PTW-förares skaderisk, samt effektiviteten hos olika skyddsåtgärder. Analysen kommer att kunna ta hänyn till variationer i förarens storlek/kön, sittställning samt PTW-typ.

Förväntade effekter och resultat

Projektets leveranser, inkluderar publikationer, doktorsavhandling och andra spridningsaktiviteter, och bidrar till forskningsfältet PTW-krocksäkerhet. Det branschverktyg för positionering av PTW-HBM som utvecklas inom projektet ingår som en del av licensieringen av BETA CAE:s programvarusvit. Autoliv ska använda de metoder som utvecklas i projektet för att öka sin konkurrenskraft bland leverantörer av säkerhetssystem för PTW-förare. Vi arbetar tillsammans att öka i projektpartnernas kompetens.

Planerat upplägg och genomförande

Nya framsteg, särskilt från det avslutade FFI-projektet (2020-05153), har lagt grunden för detta nästa steg. Valideringen av SAFER HBM för PTW-tillämpningar, i kombination med nya tester inklusive kvinnliga subjekt, ger en unik möjlighet att utvärdera krasch påverkan på olika motocyklister. Genom att omvandla SAFER HBM till att inkludera variationer i kön, kroppslängd och vikt undersöker vi om det nu är möjligt att utveckla skyddssystem som tar hänsyn till en mångfaldig kraschpopulation.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 16 juni 2025

Diarienummer 2025-00845