Introduktion till industriell digitalisering - flexibelt lärande för permitterade medarbetare
Diarienummer | |
Koordinator | Västsvenska Handelskammaren Service AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2020 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer i krisens spår |
Ansökningsomgång | Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med insatsen var att tillvarata frigjord kapacitet till följd av produktionsbegränsningar under covid-19 och kollektivt höja kompetensen inom och nyfikenheten på nya teknologier för att påskynda utvecklingen av nya industriella processer inom ramen för industri 4.0. Målsättningen om 500 deltagande personer i insatsen under 2020 överträffades då 736 personer har registrerat sig på kursen. I utvärderingar anger 94% att de skulle rekommendera kursen till en kompis eller kollega, 83% att kursen var över förväntan och 94% att den kan skapa värde för deras företag.
Långsiktiga effekter som förväntas
Initiativet ska skapa en mental beredskap hos en bred grupp av anställda för den förändringsprocess som industrin står inför för att kunna vara mottaglig för nya teknologier. Där fler ser digitaliseringen som en möjliggörare för nya industriella processer. Kursutvärderingar bekräftar stor nöjdhet med kursen, men om attityden och mottagligheten har förändrats är svårt att mäta. Efter kursavslut ges en idéplan baserad på egna anteckningar som med kollegialt lärande ska underlätta för implementering på arbetsplatsen. Hur det använts i praktiken har vi ingen kännedom om.
Upplägg och genomförande
I maj och juni genomfördes en pilot med 81 medarbetare hos projektparter. Dessa genomgick utbildningen och kom med input och ändringsförslag samtidigt som nya utbildningsmoduler togs fram. Det var ett uppskattat koncept som gav positiva effekter på användarvänligheten. 1 september öppnade utbildningen upp för alla och har därefter spridits av Västsvenska Handelskammaren i digitala kanaler och genom seminarier, nätverksträffar, möten. Genomströmning hade möjligtvis kunnat öka med fler tidsangivna uppstarter och kravställande från arbetsgivare på kollegialt lärande.