Internationella Vetenskapsfestivalen - en hybrid mötesplats för Sverige i tiden
Diarienummer | |
Koordinator | Göteborg & Co AB |
Bidrag från Vinnova | 580 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2022 - juli 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Nyutveckling i ljuset av pandemin festival i hela Sverige, onsite och online: Efter några digitala genomföranden bakom oss var målet 2022 att nyttja våra digitala framgångar framåt, och bli en festival till nytta både för målgrupper i VG-regionen, men också i övriga landet, genom att göra både fysiska och digitala aktiviteter. Vi utvecklade vår digitala plattform för att möta ambitionen att nå ut i hela landet och valde att främst fokusera på vårt skolprogram eftersom vi under pandemin sett att ett behov fanns ute i landet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vetenskapsfestivalen 36 500 besök varav 14 500 i skolprogrammet, vilket är ett väsentligt avsteg från våra förväntningar. Tyvärr fick vi stora problem med den digitala plattformen som tog tid att åtgärda vilket orsakade att bokningar uteblev. Vi fick dock lika fina betyg som vanligt - för skolprogrammet helhetsbetyget 6.0 (av 7) och vi lyckades nå ut i hela landet med nya målgrupper (66% av de digitala deltagarna i skolprogrammet var helt nya). Medietäckningen var särskilt bra och bla lyftes invigningen med Richard Dawkins med 800 personer på plats, och 1500 personer på livestream.
Upplägg och genomförande
Ambitionen var hög - att både göra en fysisk festival i Göteborg men också nå ut i hela landet genom digitala former - alltifrån zoom-samtal till stora tekniska produktioner. Samtidigt hade vi inte resurser i den utsträckning som hade önskats utan fick prioritera. Att ha en större marknadsföringsbudget när man ska etablera sig i hela landet är en viktig poäng, en annan som orsakade oss bekymmer var det omfattande arbete som den tekniska utvecklingen medförde både vad gäller plattformsutveckling och nya produktioner.