Interaktivt kunddialogverktyg för hållbar bank(SustainaLogos)
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f ekonomi teknik & samhälle |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att visa att ekologiska, sociala och företagsstyrnings- (governance)mål (ESG) kan hanteras proaktivt genom företags- och bank bankrelationen, där företagsrådgivare kan lägga till hållbarhetsdimensioner för att förstärka en redan pågående utvecklingsdialog, främst med små och medelstora kunder.
Långsiktiga effekter som förväntas
Sparbankerna har redan arbetssätt med sina lokala företagskunder som innebär en nära relation och är ofta en dialogpartner. Dessutom är banken ofta lika central för den lokala samhällsutvecklingen. År efter år visar även Sparbankerna den högsta kundnöjdheten bland banker i Sverige. Långsiktigt resulterade projektet, i linje med sparbankstraditionen nära i "relationship banking", i förbättrad och fördjupad tredimensionell hållbarhetsdialog; som spänner över såväl ekonomiska som sociala och ekologiska hållbarhetsmål, med företagskunder.
Upplägg och genomförande
Projektet har varit organiserat i fyra arbetspaket: WP1 projektledning och spridning, WP2 teoretisk grund, WP3 undersöker behov, önskemål och farhågor hos bankmedarbetare och intervjuer och workshops med banktjänstemän för att få fram empirisk data, och läranderesultat används för samskapande aktiviteter tillsammans med projektpartners. WP4 har innehållit utveckling, testning och bedömning av föreslagna arbetsrutiner och utvärderingsverktyg. Alla WP:er har gemensamt bidragit till två journalartiklar (under arbete) samt en testad och utvärderad verktygslåda.