Integrerade strukturer för lättare EV batterier, ISLEV
Diarienummer | |
Koordinator | Lamera AB |
Bidrag från Vinnova | 325 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2020 - januari 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer - enskilda projekt |
Viktiga resultat som projektet gav
Med utgångspunkt från det hållbarhetsperspektiv som ställs på framtidens fordon och de krocksäkerhetskrav som råder syftar detta projekt mot att utveckla och optimera vikten av två viktiga komponenter i ett batteri för eldrivna bilar genom att tillämpa ett avancerat sandwichmaterial tillsammans med ett avancerat paketering-system för Cylindrisk Cell i en batterimodul. Ett samspel med olika kompetenser och en sammansättning av fysiska produkter har skapat möjligheter att identifiera brister och fördelar med materialval, metoder och processer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det aktuella projektet har bidragit till att förbättra partnernas kompetenser och integrerar två koncept inom lättviksteknologi till en lägre produktskostnad, vikt och energi med smartare lösningar hos andra aktörer. Detta ska resultera till besparingar i tid och kostnader och ett bättre miljöval för materialleverantör, produktägare och slutanvändare. Man har fått en bättre insyn att möjliggöra konstruktionen mer vikt- och kostnadseffektiv och integrera strukturella delarna, höljet och batteripaketen på ett effektivt sätt.
Upplägg och genomförande
Arbete delades upp i litteraturstudier, intervjuer med externa experter, datorsimuleringar och praktiska försök. Samtlig information och kunskap som tagits fram i projektet är sammanställde i form av skriftliga dokument, digitala modeller, del demonstratorer (fysiska detaljer) och två kompletta demonstratorer. Under hela projektet har arbetet byggt på en tät kommunikation mellan parterna och överföring av data och erfarenheter mellan delarna. Under projektet har dessutom samtliga parters anläggningar besökts för att öka förståelsen för varandras verksamheter.