Innovativa logistikkoncept för ökad inlands- och kustsjöfart (InLog)
Diarienummer | |
Koordinator | SSPA Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 3 680 592 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - juni 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att utveckla innovativa logistikkoncept för ökad inlands- och kustsjöfart. Trots att det funnits två entreprenörer med starka drivkrafter och tydliga ambitioner att starta upp inlandssjöfart, så visade det sig att förutsättningarna inte var de rätta för att faktiskt komma i gång. Det är tydligt att nya logistikupplägg behöver stöd i det mycket svåra inledningsskedet och nyckelaktörer har viktiga roller i att medverka till att realisera inlandssjöfart, både myndigheter och industrin.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets mål var att bidra till en överflytt av gods till inlands- och kustsjöfart och därigenom minska a) miljöbelastningen från transporterna, och b) belastningen på vägar och järnvägsnätet. De fallstudier som studeras inom ramen för projektet involverar flertalet aktörer och de aktiviteter som genomförts under perioden bidrar till en ökad dialog om möjliga affärsupplägg och vad som krävs av nyckelaktörer för att nya logistikupplägg ska kunna realiseras.
Upplägg och genomförande
Arbetet har inkluderat 12 studier inom affärsmodeller, regelverk och incitament, fartygskoncept och godsflödeskaraktäristik. Forskarna har följt två entreprenörers arbete att starta upp inlandssjöfart i Sverige, med fokus på containertransporter mellan Göteborg och specifika inlandshamnar i Göta Älv och Vänern. Nyckelaktörer har involverats i en referensgrupp. Tre logistikalternativ på Göta Älv och Vänern jämfördes i en MAMCA (Multi-Actor-Multi-Criteria-Analysis) där olika aktörsperspektiv lyftes fram. Ett elektrifierat fartygskoncept har även tagits fram.