Innovativ driftsteknologi för grävlastare
Diarienummer | |
Koordinator | Huddig Aktiebolag - Huddig AB |
Bidrag från Vinnova | 1 298 100 kronor |
Projektets löptid | november 2013 - april 2015 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte är att öka verkningsgraden på maskinen och genom detta uppnå målet att minska bränsleförbrukning och miljöpåverkan, samtidigt som maskinens prestanda och funktionalitet bibehålls eller ökar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom separationen av el och dieseldrift har verkningsgraden ökat markant på maskinen. Bland annat har tomgångsförlusterna minskats till ca 1/10 av standardmaskinens. Dieselmotorns varvtal har kunnat frikopplas från maskinens arbete, har motorns mest effektiva varvtal kunnat utnyttjas för att minska bränsleförbrukningen. Vi räknar med att projektet därmed kommer att generera ökade marknadsandelar både i sverige och utomlands.
Upplägg och genomförande
Projektet inleddes med aktiviteter syftade till att utveckla en konceptuell teknikmodell av den nya hybriddriftsteknologin med utvärdering av ingående komponenter. Därefter implementerades teknikmodellen i en prototypmaskin som utvecklats parallellt. Projektet avslutas med utvecklingen av mjukvaran mot den elektriska transmissionen samt den slutliga verifieringen och optimeringen av teknikmodellen genom tester.