Innovationer för hållbart långväga resande
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik |
Bidrag från Vinnova | 4 900 000 kronor |
Projektets löptid | november 2016 - juni 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Ett syfte med projektet har varit att utforska framtidsbilder av svenskars långväga resande 2060 som kan vara förenliga med att den globala uppvärmningen begränsas till under två grader. Detta har utgjort en grund för att analysera vilka kombinationer av nationella och internationella styrmedel som är lämpliga för att styra in utvecklingen mot framtider liknande dessa. Ett viktigt mål har också varit att föra ut policyrelevanta resultat från projektet till nyckelaktörer och intresserad allmänhet.
Långsiktiga effekter som förväntas
De fem hållbara framtidsbilder som utarbetats för år 2060 är alla förknippade med olika typer av utmaningar. Merparten av dem innebär ett flygresande som är i storleksordningen en tredjedel lägre än år 2018. I vår analys av olika styrmedel konstaterar vi att det krävs en kombination av internationella och nationella styrmedel såsom passagerarskatt, klimatdeklaration och eventuellt reduktionsplikt. CORSIA är ett svagt styrmedel och det är därför viktigt att flyg inom EU ligger kvar inom utsläppshandeln. Resultat har spridits bl a genom över tjugo inslag i press, radio och tv.
Upplägg och genomförande
Projektet har haft en referensgrupp knuten till sig med representanter från myndigheter samt flyg- och järnvägssektorn. Framtidsbilder för 2060 utarbetades av arbetsgruppen med hjälp av synpunkter från referensgruppen. Allmänhetens acceptans för olika sju aktuella styrmedel har undersökts med hjälp av SOM-institutets webbaserade medborgarpanel (4500 svarande). Hur de internationella styrmedlen CORSIA och EUs handelssytem kan samverka sinsemellan såväl som med nationella styrmedel behandlas i en speciell rapport. Alla projektresultat sammanfattas i en syntesrapport.