Innovation i tjänsteföretag - hur skapas värde för kunden och tjänsteföretaget?
Diarienummer | |
Koordinator | STIFT CENTER FOR ADVANCED STUDIES IN LEADERSHIP - Centre for Advanced Studies in Leadership |
Bidrag från Vinnova | 447 000 kronor |
Projektets löptid | december 2012 - december 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Pilotprojektets frågeställning identifierades i arbetet med det VINNOVA finansierade projektet Mikrodynamik, innovation och ledning när tjänster produceras i samspel med kund. Syftet med pilotprojektet var att skapa ett underlag som indikerar hinder och möjligheter för utveckling av befintliga affärsmodeller kopplat till företagens innovationsstrategier.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utgångspunkt var att tjänsteföretags affärsmodeller är hämmande för framgångar med nya innovationer. Studien visar hur cementerade affärsmodeller kan motverka implementering av innovationsstrategier. Utifrån de individuella kontexterna visar chefernas kognition brister kring hur nära sammanflätat innovation och utveckling av affärsmodeller är. Studien väcker nya frågor kring ledarskapets förmåga att hantera konflikter som uppstår mellan innovationsprocessens logik och affärsmodellens struktur.
Upplägg och genomförande
Fallstudier i tre bolag genomfördes. En ledningsgrupp om 9 personer, en konsult, samt VD och styrelseordförande intervjuades i de respektive bolagen. Det resulterade i empiriskt intervjumaterial omfattande ca 60 sidor. Då kontakter tog längre tid än beräknat, pga av olika personalförändringar, avslutades inte studien förrän i slutet av 2013. Analysen pågår för vidare utfall med prof. Per Andersson, HHS. Utfallet kommer att publiceras som ett case för undervisning och en akademisk artikel.