Inkluderande dynamisk kollektivtrafik: undersökning av användarnas behov och möjliga lösningar
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Skolan f elektroteknik & datavetens |
Bidrag från Vinnova | 817 253 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Människocentrerad mobilitet - Framtidens mobilitetssystem med utgångspunkt i mänskligt beteende och individuella behov |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att förbättra landsbygdens rörlighet genom en inkluderande, flexibel kollektivtrafikmodell på begäran. Detta uppnåddes genom att testa X-linjens dynamiska verksamhet, engagera äldre att förstå användarnas behov och integrera multimodala transportalternativ. Resultaten inkluderar ökad tillgänglighet, en bredare användarbas och praktiska rekommendationer för att förbättra tjänsteeffektiviteten och inkluderingen. Dessa resultat överensstämmer med projektets mål att främja hållbara, användarvänliga transportlösningar på landsbygden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har framgångsrikt implementerat och utvärderat X-linjen och uppnått betydande resultat som ökad tillgänglighet på landsbygden, attrahera nya användare och ge insikter om seniorers transportbehov. Nyckeleffekter inkluderar rekommendationer för att förbättra tjänsternas inkludering, förbättra digitala gränssnitt och förlänga drifttiden. Dessa resultat förväntas vara underlag för utvecklingen av skalbara, hållbara transportsystem på begäran, överbrygga klyftan i landsbygdens rörlighet och främja en bredare användning av kollektivtrafik.
Upplägg och genomförande
Viktiga rekommendationer för inkludering i X-linjen inkluderar att bygga stolthet över tjänsten, utbilda förare för att öka komforten och tillhandahålla apphandledningar och communitysupport. Att marknadsföra tjänsten vid evenemang och möjliggöra resebokning för andra är avgörande. Att minska osäkerheter med tydligare kommunikation, tillgängliga gränssnitt och anpassning av tidpunkter kan förbättra användbarheten. Värmlandstrafik har börjat utbilda kundtjänstpersonal för att förbättra telefonbaserade bokningar och stödja äldre användare effektivt.