Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

IMPlementering av arbetssätt och ökad kunskap om kunskapstillgångar och immateriella rättigheter

Diarienummer
Koordinator CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Rektors kansli
Bidrag från Vinnova 9 976 863 kronor
Projektets löptid november 2017 - november 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektet syftade till att öka svenska lärosätens förmåga till stärkt samverkans- och samhällsansvar, att få ut mer nyttiggörande och genomslag i samhället av de satsningarna som görs utan att öka mängden anslagsmedel, att öka kvaliteten i forskning och utbildning samt att framtidssäkra lärosätenas möjlighet att bedriva sin verksamhet utan att inskränkas av immaterialrättsliga hinder. Ett grundläggande syfte har varit att lärdomarna från KMP-programmet implementerats brett i lärosätena.

Resultat och förväntade effekter

Projektets övergripande mål har varit att utveckla lärosätenas och sektorns samverkansansvar och värdeskapande for samhället genom att implementera praktiskt arbetssätt for identifiering, och nyttiggörande av kunskapstillgångar. Vi har arbetat mot dessa mål, både på operativ- och strategisk ledningsnivå. På den operativa nivån har vi arbetat med kompetensutveckling, implementeringsprojekt och erfarenhetsutbyten. På ledningsnivå har vi utvecklat stödverktyg för den organisatoriska verksamhetsutvecklingen.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomförts i sju arbetspaket. Arbetet inleddes med en analys av lärosätens nuläge för att precisera hur projektet kan bidra till lärosätenas behov och hur implementering bör ske för att uppnå varaktiga effekter. Initialt låg fokus på kompetensutveckling genom uppbyggnad av kurser och kortare utbildningsinsatser och genomförande av pilotprojekt. Därefter har fokus lagts vid utvecklingen av lärosätenas organisatoriska förmåga och paketering av arbetet och verktyg i en digital spridningsplattform.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 december 2020

Diarienummer 2017-03522

Statistik för sidan