iCOD - Innovative Customized Offering Design
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling |
Bidrag från Vinnova | 471 000 kronor |
Projektets löptid | november 2012 - juni 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet har varit att utifrån två ledande företag med kundanpassade funktionsförsäljningserbjudanden, Toyota Material Handeling Group AB och Saab AB, kartlägga och analysera hur kund och funktionsförsäljningsrelaterade krav hanteras, värderas och transformeras till produktrelaterade konstruktionsaspekter. även Siemens Industrial Turbomachinery AB har bidragit. Projektet har resulterat i fördjupad kunskap, inte minst hos företagen, om hur detta sker idag och vilka önskemål de har på att förbättra sitt arbete.
Långsiktiga effekter som förväntas
Slutsatserna är att företagen behöver PSS-metodstöd för: 1. Systematisk identifiering, utvärdering och kommunikation av aktörers/intressenters flöden av information, produkter och tjänster i ett presumtivt PSS-erbjudande. 2. Systematisk identifiering, utvärdering och kommunikation av aktörers/intressenters behov/krav på ett presumtivt PSS-erbjudande. 3. Att, utifrån ett livscykelperspektiv, utveckla, utvärdera och visualisera potentiella alternativa PSS-erbjudanden i relation till olika aktörers/intressenters behov/krav.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts av forskare från Linköpings universitet och i nära samarbete med Toyota Material Handeling Group AB och Saab AB och även Siemens Industrial Turbomachinery AB har bidragit. Arbetet har varit uppdelat i 4 arbetspaket; 1. Teoretisk state-of-the-art, 2. Företags state-of-the-art, 3. Analys och 4. Resultatspridning. Det tredje kom att bli integrerat i arbetspaket 1 och 2. Detta då detta föll sig mer naturligt. Vidare resultatspridning i form av forskningsartiklar mm är under produktion.